Νικόπολις - Γαράσαρη - Sebinkarahisar - Susehri.

Σας κάνουν ..κλικ; Καλώς ήρθατε!

Τρίτη, 30 Νοεμβρίου 2010

Οι ρίζες μας (Βεζυρίδης)


Τα στοιχεία προέρχονται από την πρώτη επίσημη απογραφή του ελληνικού κράτους, για τους πρόσφυγες που εγκαταστάθηκαν σε αγροτικές περιοχές. Αυτή η απογραφή του 1928, καταγράφει τους αρχηγούς οικογενειών και έχει μεγάλο ενδιαφέρον γιατί τα στοιχεία τους τα δίνουν οι ίδιοι, όπως τα γνωρίζουν αυτοί.

Βεζερίδου Ανατολή του Νικολάου. Δήλωση καταγωγής από Λίτζασα Κολωνίας. Εγκατάσταση στην Αισύμη Αλεξανδρούπολης. Γραφείο Εποικισμού Αλεξανδρούπολης.

Βεζυρίδης Μιχαήλ του Ιωάννη. Δήλωση καταγωγής από Λίτζασα Κολωνίας. Εγκατάσταση στην Πυλαία Φερών Έβρου. Γραφείο Εποικισμού Αλεξανδρούπολης.

Βεζυρίδης Θεόδωρος του Ι.. Δήλωση καταγωγής από Λίτζασα Κολωνίας. Εγκατάσταση στα Κασσιτερά Σαπών Ροδόπης. Γραφείο Εποικισμού Κομοτηνής.

Οι ρίζες μας (Κεκρίδης, Κέκρογλου, Κεκρόπουλος)



Τα στοιχεία προέρχονται από την πρώτη επίσημη απογραφή του ελληνικού κράτους, για τους πρόσφυγες που εγκαταστάθηκαν σε αγροτικές περιοχές. Αυτή η απογραφή του 1928, καταγράφει τους αρχηγούς οικογενειών και έχει μεγάλο ενδιαφέρον γιατί τα στοιχεία τους τα δίνουν οι ίδιοι, όπως τα γνωρίζουν αυτοί.


Κεκρίδου ή Παπαδοπούλου Ελισάβετ. Δήλωση καταγωγής από Καταχώρ Κολωνίας. Εγκατάσταση στη Νέα Ορεστιάδα Έβρου. Γραφείο Εποικισμού Ορεστιάδας.

Κεκρίδης Ισαάκ του Γεωργίου. Δήλωση καταγωγής από Καταχώρ Κολωνίας. Εγκατάσταση στον Αμυγδαλεώνα Καβάλας (πρώην Μπαντέμ-τσιφλίκ). Γραφείο Εποικισμού Καβάλας.

Οι ρίζες μας (Γιαμουρίδης, Γιαγμουρίδης, Γιαμούρογλου)


Τα στοιχεία προέρχονται από την πρώτη επίσημη απογραφή του ελληνικού κράτους, για τους πρόσφυγες που εγκαταστάθηκαν σε αγροτικές περιοχές. Αυτή η απογραφή του 1928, καταγράφει τους αρχηγούς οικογενειών και έχει μεγάλο ενδιαφέρον γιατί τα στοιχεία τους τα δίνουν οι ίδιοι, όπως τα γνωρίζουν αυτοί.

Γιαμουρίδης ή Γιαγμουρίδης Ηλίας του Νικολάου. Δήλωση καταγωγής από Όβατζουκ Κολωνίας. Εγκατάσταση στη Συκορράχη Αλεξανδρούπολης. Γραφείο Εποικισμού Αλεξανδρούπολης.

Γιαμουρίδης Παύλος του Ηλία. Δήλωση καταγωγής από Όβατζουκ Κολωνίας. Εγκατάσταση στη Συκορράχη Αλεξανδρούπολης. Γραφείο Εποικισμού Αλεξανδρούπολης.

Σάββατο, 27 Νοεμβρίου 2010

Γρηγόρης Τσαλγατίδης - Κοκκινόχωμα Καβάλας


Ένα Σάββατο του Νοέμβρη, πίσω πίσω στα ψηλά, στο Κοκκινόχωμα Καβάλας.
Το παλιό πέτρινο διώροφο, κιβωτός τέχνης μακραίωνης.
Ο Γρηγόρης Τσαλγατίδης, κορυφαίος μάστορας σε όλη την Ελλάδα,
άφησε πίσω την Αθήνα για να γυρίσει στο χωριό του.
Η οικογένεια πρόσφυγες από το Ναριμάν του Καρς,
αλλά εκεί πήγαν πριν την καταστροφή από τη Νικόπολη.
Από το χωριό Κόρατζα.
Δικός μας, Γαρασαρότας και ο Γρηγόρης Τσαλγατίδης.
Αυτός που παίρνει το κοκκύμελον, τον κισσό, την αμυγδαλιά
και τα κάνει να μιλάνε, να κλαίνε, να γελάνε,
να λένε την ιστορία της πατρίδας μας, να λένε τη δική μας ιστορία.
Και ο ίδιος που μας μιλάει για τους ήχους, τις διαφορές στους ρυθμούς,
τους χορούς που χαθήκανε, τη γνήσια παράδοση που την πρόλαβε ανόθευτη,
για τα "νεοποντιακά"...
Να είσαι καλά Γρηγόρη Τσαλγατίδη.


Πέμπτη, 25 Νοεμβρίου 2010

Οι ρίζες μας (Ζανταρίδης, Ζαντίδης, Ζαντόπουλος, Ζαντόσογλου)



Τα στοιχεία προέρχονται από την πρώτη επίσημη απογραφή του ελληνικού κράτους, για τους πρόσφυγες που εγκαταστάθηκαν σε αγροτικές περιοχές. Αυτή η απογραφή του 1928, καταγράφει τους αρχηγούς οικογενειών και έχει μεγάλο ενδιαφέρον γιατί τα στοιχεία τους τα δίνουν οι ίδιοι, όπως τα γνωρίζουν αυτοί.


Ζανταρίδης Γεώργιος του Νικολάου. Δήλωση καταγωγής από Ασαρτζούκ Κολωνίας. Εγκατάσταση στο Ριζάρι Πέλλας (πρώην Οριζάρι). Γραφείο Εποικισμού Έδεσσας.

Ζαντίδης Γεώργιος του Παύλου. Δήλωση καταγωγής από Μερ-βασίλ Κολωνίας. Εγκατάσταση στον Αρχάγγελο Ημαθίας (πρώην Βάλτος, πρώην Γενήκιοϊ). Γραφείο Εποικισμού Βέροιας.

Τετάρτη, 24 Νοεμβρίου 2010

Οι ρίζες μας (Καρυπίδης, Καριπίδης, Καρίπογλου)


Τα στοιχεία προέρχονται από την πρώτη επίσημη απογραφή του ελληνικού κράτους, για τους πρόσφυγες που εγκαταστάθηκαν σε αγροτικές περιοχές. Αυτή η απογραφή του 1928, καταγράφει τους αρχηγούς οικογενειών και έχει μεγάλο ενδιαφέρον γιατί τα στοιχεία τους τα δίνουν οι ίδιοι, όπως τα γνωρίζουν αυτοί.


Καρεπίδου Μαρία του Παναγιώτη. Δήλωση καταγωγής από Τζελέπ Κολωνίας. Εγκατάσταση στην Αετοράχη Ελασσόνας (πρώην Βελέσνικο). Γραφείο Εποικισμού Λάρισας.

Καριπίδης Ευστάθιος του Νικολάου. Δήλωση καταγωγής από Μαντέν Κολωνίας. Εγκατάσταση στην Καβησσό Φερρών Έβρου. Γραφείο Εποικισμού Αλεξανδρούπολης.

Οι ρίζες μας (Αβραμίδης, Αβράμογλου)



Τα στοιχεία προέρχονται από την πρώτη επίσημη απογραφή του ελληνικού κράτους, για τους πρόσφυγες που εγκαταστάθηκαν σε αγροτικές περιοχές. Αυτή η απογραφή του 1928, καταγράφει τους αρχηγούς οικογενειών και έχει μεγάλο ενδιαφέρον γιατί τα στοιχεία τους τα δίνουν οι ίδιοι, όπως τα γνωρίζουν αυτοί.


Αβραμίδης Θεόδωρος του Αβραάμ. Δήλωση καταγωγής από Μερ-βασίλ Κολωνίας. Εγκατάσταση στην Αγορά Δράμας (πρώην Παζαρλάρ). Γραφείο Εποικισμού Δράμας.

Αβραμίδης ή Πελτσίδης Χαράλαμπος του Αβραάμ. Δήλωση καταγωγής από Μερ-βασίλ Κολωνίας. Εγκατάσταση στην Αγορά Δράμας (πρώην Παζαρλάρ). Γραφείο Εποικισμού Δράμας.

Δευτέρα, 22 Νοεμβρίου 2010

Αλούτζαρα Γαράσαρης - 2007

video

Οτουράχ-γαϊτέ Γαράσαρης

Λούρα ο Σπύρος Γαλετσίδης,
από το Κιογνιούκ της Γαράσαρης.

video

Γαρασαρέτ'κον ουτς-αγιάχ

Χορεύουν κάτοικοι του Ελαιοχωρίου Καβάλας,
καταγόμενοι από το Καρακεβετζίκ και την Κόρατζα Γαράσαρης.

video

Ομάλι Γαράσαρης

Χορεύουν κάτοικοι του Αμυγδαλεώνα Καβάλας,
καταγόμενοι από το Ασαρτζούκ, το Καταχώρ, το Κιογνιούκ,
τα Χάχαβλα, την Κεϊλίκα και τη Λίτζασα Γαράσαρης.
Στο ζουρνά ο Σπύρος Γαλετσίδης.

video

Γαρασαρέτ'κον τίκι

Χορεύουν κατοικοι του Πλαταμώνα Καβάλας,
καταγόμενοι από τη Μπάλτζανα της Γαράσαρης.
Λούρα και τραγούδι ο Θεόφιλος Παπαδόπουλος.

video

Παρασκευή, 19 Νοεμβρίου 2010

Οι ρίζες μας (Σεμερτζίδης – Σαμαρτζίδης – Σαμαράς – Σεμερτζόγλου – Σαμαρτζής – Σεμερτζής - Σεμερίδης)


Τα στοιχεία προέρχονται από την πρώτη επίσημη απογραφή του ελληνικού κράτους, για τους πρόσφυγες που εγκαταστάθηκαν σε αγροτικές περιοχές. Αυτή η απογραφή του 1928, καταγράφει τους αρχηγούς οικογενειών και έχει μεγάλο ενδιαφέρον γιατί τα στοιχεία τους τα δίνουν οι ίδιοι, όπως τα γνωρίζουν αυτοί.


Σαμαρδζίδης ή Σεμερδζίδης Αναστάσιος του Δημητρίου. Δήλωση καταγωγής από Καρακεβετζίκ Κολωνίας. Εγκατάσταση στη Συκορράχη Αλεξανδρούπολης. Γραφείο Εποικισμού Αλεξανδρούπολης.


Σεμερτζίδης Ιωάννης του Σπυρίδωνος. Δήλωση καταγωγής από Καρακεβετζίκ Κολωνίας. Εγκατάσταση στη Γεωργιανή (πρώην Γκόρλιανη). Γραφείο Εποικισμού Καβάλας.

Κιογνιούκ


Περίπου 10 χλμ βορειοανατολικά της Νικόπολης βρίσκεται το χωριό Κιογνιούκ. Στα ανατολικά του (περίπου στα 3 χλμ) βρίσκεται το Καταχώρ, στα δυτικά τα 8 πηγάδια του Σαρή-τσιτσέκ, βόρεια το όρος Χατζεμά και νότια (στα 5 χλμ) η Τάμζαρα.
Κατά το 1914 είχε 130 οικογένειες, με 515 άτομα, συγκεντρωμένα σε ένα μόνο συνοικισμό.

Τετάρτη, 17 Νοεμβρίου 2010

Οι ρίζες μας (Αϊβαζίδης-Αϊβατζίδης)


Τα στοιχεία προέρχονται από την πρώτη επίσημη απογραφή του ελληνικού κράτους, για τους πρόσφυγες που εγκαταστάθηκαν σε αγροτικές περιοχές. Αυτή η απογραφή του 1928, καταγράφει τους αρχηγούς οικογενειών και έχει μεγάλο ενδιαφέρον γιατί τα στοιχεία τους τα δίνουν οι ίδιοι, όπως τα γνωρίζουν αυτοί.




Αϊβαζίδης Νικήτας (ιερέας) του Θεοδ. Δήλωση καταγωγής από Φέϊλερε Κολωνίας. Εγκατάσταση στον Κεχρόκαμπο Καβάλας (πρώην Δάροβα ή Τάροβα). Γραφείο Εποικισμού Καβάλας.


Αϊβαζίδης Δημήτριος του Θεοδ. Δήλωση καταγωγής από Φέϊλερε Κολωνίας. Εγκατάσταση στον Κεχρόκαμπο Καβάλας (πρώην Δάροβα ή Τάροβα). Γραφείο Εποικισμού Καβάλας.

Οι ρίζες μας (Ευαγγελίδης)



Τα στοιχεία προέρχονται από την πρώτη επίσημη απογραφή του ελληνικού κράτους, για τους πρόσφυγες που εγκαταστάθηκαν σε αγροτικές περιοχές. Αυτή η απογραφή του 1928, καταγράφει τους αρχηγούς οικογενειών και έχει μεγάλο ενδιαφέρον γιατί τα στοιχεία τους τα δίνουν οι ίδιοι, όπως τα γνωρίζουν αυτοί.




Ευαγγελίδης Βασίλειος του Ιορδάνη. Δήλωση καταγωγής από Λίτζασα Κολωνίας. Εγκατάσταση στην Αισύμη Αλεξανδρούπολης. Γραφείο Εποικισμού Αλεξανδρούπολης.


Ευαγγελίδου Μαρία του Γεωργίου. Δήλωση καταγωγής από Λίτζασα Κολωνίας. Εγκατάσταση στα Κασσιτερά Σαπών Ροδόπης. Γραφείο Εποικισμού Κομοτηνής.

Καρακεβεζήτ


 
Η Καράκαβαζιτα βρίσκεται περίπου 17 χλμ βορειοανατολικά της Νικόπολης και συνορεύει ανατολικά με τη Μπάλτζανα, δυτικά με το Στρεφή και την Κόρατζα, βόρεια με το βουνό Άγιος Θεόδωρος και νότια με τον παραπόταμο της Χόζανας.
Είχε 700 κατοίκους και τρεις εκκλησίες. Ο παλαιότερος , λιθόκτιστος και χωματοσκεπής ιερός ναός του Αγίου Γεωργίου, βρίσκονταν στο μαχαλά των Χουπανάντων και χτίστηκε κατά τον κριμαϊκό πόλεμο. Ο ναός του Αγίου Χαραλάμπους βρίσκονταν στο μαχαλά της Χόζανας. Ο ναός του Αγίου Νικολάου χτίστηκε στο κέντρο του χωριού το 1909. Εκτός από τις εκκλησίες, υπήρχαν και τα παρεκκλήσια του Αγίου Νικολάου στη συνοικία των Νικολογλάντων, του Αγίου Κωνσταντίνου, του Αγίου Χαραλάμπους, του Αγίου Δημητρίου, της Παναγίας όπου υπήρχαν και παλιά μνήματα, και βορειότερα του χωριού τα παρεκκλήσια του Αρχαγγέλου Μιχαήλ και του Αγίου Θεοδώρου πάνω στο ομώνυμο βουνό.

Καγιά-τιπή


Πάνω από τον ποταμό Λύκο, σε απόσταση 10 χλμ ανατολικά της Νικόπολης, είναι το ξακουστό χωριό Καγιά-τιπή, που συνορεύει ανατολικά με το βράχο της Αναλήψεως, δυτικά με τον ποταμό Λύκο, βόρεια με το αρμένικο χωριό Γιλταρίς και τον τουρκικό συνοικισμό Πιστίλ-ογλού και νότια με το αρμένικο χωριό Τσιρτάχ.
Το χωριό αποτελούνταν από το συνοικισμό Καγιά-τιπή και ένα ακόμα μικρότερο, σε απόσταση 3 χλμ δυτικά, το Καταχώρ. Το Καγιά-τιπή είχε  40 οικογένειες και το Καταχώρ 10, με συνολικό αριθμό 250 Ελληνορθοδόξων.

Τρίτη, 2 Νοεμβρίου 2010

Έξοδος…


Τετάρτη, 25 Ιουνίου του 1924.

Τρείς το μεσημέρι και οι τελευταίοι Γαρασαρέτες ξεκινούν για την Κερασούντα.
Αφήνουν πίσω τους τα σπίτια μας, τις εκκλησιές μας, τα χωριά μας, τα ταφία μας.
Αφήνουν και μωρά και κόρες και γυναίκες, που τις πήραν με τη βία οι Τρουκ’.
Αφήνουν την πατρίδαν εμούν.
Επειδή άλλοι το αποφάσισαν…

 Το αίμα μας ακόμα είναι ζωντανό εκεί.
Η μνήμη είναι ανέσβηγος.
Και η Νικόπολις σφραγίδα ανεξίτηλη στο μπράτσο,
δερματόστικτη σπονδή στων προγόνων μας τους τάφους,
μαζί με την ημερομηνία που μας κάνει να ξαναγυρνάμε εκεί.
25 Ιουνίου 1924...