Νικόπολις - Γαράσαρη - Sebinkarahisar - Susehri.

Σας κάνουν ..κλικ; Καλώς ήρθατε!

Παρασκευή, 25 Φεβρουαρίου 2011

Οι ρίζες μας (Ασικίδης-Ασίκης-Ασεχίδης-Ασίκογλου-Ασίχ)

Τα στοιχεία προέρχονται από την πρώτη επίσημη απογραφή του ελληνικού κράτους, για τους πρόσφυγες που εγκαταστάθηκαν σε αγροτικές περιοχές. Αυτή η απογραφή του 1928, καταγράφει τους αρχηγούς οικογενειών και έχει μεγάλο ενδιαφέρον γιατί τα στοιχεία τους τα δίνουν οι ίδιοι, όπως τα γνωρίζουν αυτοί.

Ασίκογλου ή Ομηρίδης ή Κεντήρ Λάζαρος του Θεοδώρου. Δήλωση καταγωγής από Καταχώρ Κολωνίας. Εγκατάσταση στον Αμυγδαλεώνα Καβάλας (πρώην Μπαντέμ-τσιφλικ). Γραφείο Εποικισμού Καβάλας.

Ασίκογλου ή Ομηρίδης ή Ταντόγλου Ηλίας του Σάββα. Δήλωση καταγωγής από Καταχώρ και Ασαρτζούκ Κολωνίας. Εγκατάσταση στον Άγιο Ανδρέα Καβάλας (πρώην Νουσλάς). Γραφείο Εποικισμού Καβάλας.

Ασίκης ή Ασίχ ή Φαλάκατζης Γεώργιος του Σταύρου. Δήλωση καταγωγής από Κηράτς και Καταχώρ Κολωνίας. Εγκατάσταση στην Ευκαρπία Κιλκίς (πρώην Γραμμάτινα). Γραφείο Εποικισμού Κιλκίς.

Πέμπτη, 24 Φεβρουαρίου 2011

Οικογένεια Καραμελίδη 1913 - Ασή Τρουπζή ση Βέροια



Ο Κωνσταντίνος Καραμελίδης του Παύλου, με την οικογένειά του,
στην Τρουπζή της Γαράσαρης το 1913.
Στην Ελλάδα απογράφηκε ως πρόσφυγας στη Βέροια.
Από την Τρουπζή απογράφηκε ακόμη ένας Καραμελίδης,
ο Ιωάννης του Κυριάκου, στο Μακροχώρι Ημαθίας (πρώην Μικρογούζι).

(Η φωτογραφία από τον συνταξιδιώτη μας Βασίλη Γιορανίδη)

Δευτέρα, 21 Φεβρουαρίου 2011

Γαράσαρη – Καρς - Έβρος (Πυλαία 1927)


Από τη Γαράσαρη στο Μουζιγκέρ (Ματζικέρτ) του Καρς
και από εκεί στο Τόρμπαλι (Πυλαία) Έβρου.
Η Οδύσσεια χιλιάδων παιδιών της Νικοπόλεως.
Μόνο που η Ιθάκη έμεινε πίσω…

Με την αρίθμηση:
1-Μιχάλης Αμαραντίδης, 2-Γιώργος Ταμουρίδης, 3-Πρόδρομος Τσαγκαλίδης.

Όποιος αναγνωρίζει άλλο πρόσωπο, παρακαλούμε να μας βοηθήσει στην ταυτοποίηση.
(Η φωτογραφία από τον συνταξιδιώτη μας Τσαγκάλ – Γαράσαρη).

Γρηγόρης Τσαλγατίδης ασή Γαράσαρη

video

Ο Γρηγόρης Τσαλγατίδης άφησε εποχή με το «Κορτσόπον»
και τους φίλους του Γώγο Πετρίδη και Χρύσανθο Θεοδωρίδη.
Σήμερα μένει στο χωριό του, το Κοκκινόχωμα Καβάλας
και είναι από τους πιο ονομαστούς κατασκευαστές λύρας.
Η καταγωγή της οικογένειάς του είναι από το χωριό Κόρατζα της Γαράσαρης.
Από εκεί μετοίκησαν στο Ναρμάν του Καρς και τελικά κατέληξαν στο Κοκκινόχωμα.

Τετάρτη, 16 Φεβρουαρίου 2011

Ο Χατζηλίαν και οι Τρουκ


Ας το Γαλατζούγουν ο Χατζηλίαν έτον σο χιοκιουμέτιν. Έτον πολλά φίλος με την Τρουκ’ς. Έτον και πολλά σαχατζής. Ίντεν κι αν έλεγεν, οι Τρουκ κ’εχολέσκουσαν.

Έναν ημέραν με την Τρουκ’ς εντάμαν επέϊνεν σο παζάριν, σην Γαρέσαρην. Ση ποταμί την άκραν είδαν πολλά σκυλία και έτρωγαν έναν λέσιν.
«Χάτζηλια», είπαν οι Τρουκ, «για τερά! Εσήμερον Τετράδην ημέραν εν, οι Ορωμαίοι κρέας τρώγνεν»!
Ο Χατζηλίαν χαμάν ελάγκεψεν κι εκατήβεν ας τ’ άλογον’ατ. Εδήβεν σα σκυλία σιμά, εκλώστεν οπίς και είπεν’ατς:
«Εφέντιλερ, εγώ ερώτ’σα τα σκυλία και είπανε’μεν: Ελχάμ τ’Ουλλάχ. Εμείς ούλ’ Τρουκ είμες».
Οι Τρουκ ελίγον αμούν εγίζεψαν, αμούν εγέλασαν κι κάτ’ έλεαν.

Νικόπολη - 17 Σεπτεμβρίου 1922


Με την αρίθμηση είναι οι εξής:

1-Ελευθέριος Παπαδόπουλος, 2-Παρθένα Παπαδοπούλου, 3-Ευσαϊα Παπαδοπούλου, 4-Ελένη Παπαδοπούλου, 5-Ελισάβετ Κυριακίδου, 6-Αλέξ. Παπαδόπουλος, 7-Σοφία Παπαδοπούλου, 12-Πελαγία Γεωργιάδου, 13-Βασιλική Εμμανουηλίδου, 14-Μαρία Παπαδοπούλου, 19-παπα-Βασίλειος Κτενίδης, 20-καθηγούμενος Ηλίας Παπαδόπουλος, 22-παπα-Θεόδωρος Παπαδόπουλος.

Στη φωτογραφία υπάρχουν επίσης οι Σάββας Παπαδόπουλος, Παναγιώτης Ταμαμίδης, Πέτρος Ιορδανόπουλος, Σάββας Βαρύτιμος, Παύλος Ιορδανόπουλος, Ολυμπία Ασλανίδου, Φώτιος Καζαντζίδης, Χριστόφορος Εμινίδης, Παναγιώτης Χαλκίδης, Νικόλαος Ερμείδης, Γεώργιος Γεωργιάδης, Ιορδάνης Ιορδανόπουλος, Ιωάννης Παπαδόπουλος, Παναγιώτης Παπαδόπουλος και Σπύρος Εμμανουηλίδης.

Όποιος γνωρίζει κάτι, ας βοηθήσει στην ταυτοποίηση και των υπολοίπων.

Πέμπτη, 10 Φεβρουαρίου 2011

Γολγοθάς Γαράσαρης 1916-1918



Σεβασμιώτατε άγιε Τοποτηρητά,

  Με έδραν την ιστορικήν Νικόπολιν (Καρά-Χισάρ-Σαρκή) η επαρχία Κολωνίας, ήτις επί των Βυζαντινών χρόνων τοσούτον είχεν ακμάση και προαχθή ώστε και Νομόν υπό την επωνυμίαν «Θέμα Κολωνίας» είχεν αποτελέση και επισκοπήν ιδίαν είχεν αναδείξη και κατά την πτώσιν της δυναστείας των Κομνηνών και την άλωσιν του Ελληνικού Βασιλείου της Τραπεζούντος και την εν γένει υποδούλωσιν της φυλής ημών, εξηκολούθει παρ’ όλα τα πικρά ποτήρια της μαύρης δουλείας ν’ αποτελή την κοιτίδα του Ελληνισμού εν τη μεμακρυσμένη εκείνη χώρα.

Τετάρτη, 9 Φεβρουαρίου 2011

Γλωσσικές παρατηρήσεις για τη Γαράσαρη


Η ποντιακή διάλεκτος ήταν  κυρίαρχη μεταξύ των χριστιανών κατοίκων της Γαράσαρης. Υπήρχαν και εξαιρέσεις, όπως για παράδειγμα τα χωριά Χάχαβλα, Ισπαχή-μαχαλεσή, Αλησάρ, Κιός-κιοϊ, Έσκιονε, Άσλασα και η ενορία των Ταξιαρχών (Ρούμ-μαχαλεσή) της Νικόπολης, των οποίων οι κάτοικοι μιλούσαν αποκλειστικά την τουρκική γλώσσα. Ειδικά τα παιδιά από αυτές τις περιοχές, αντιμετώπιζαν πρόβλημα στις πρώτες τάξεις του σχολείου, αφού τότε άρχιζαν να έχουν επαφή με την ελληνική γλώσσα και μάλιστα την καθαρεύουσα.

Γενικά τα ποντιακά  της Γαράσαρης είχαν διαφορές από τις άλλες περιοχές του Πόντου, αλλά έμοιαζαν με αυτά της Αργυρούπολης και του Τορούλ, ίσως επειδή πολλοί Γαρασαρότες είχαν έρθει από εκεί.

Τρίτη, 8 Φεβρουαρίου 2011

Βάπτιση στο Καταχώρ


ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ ΚΟΛΩΝΙΑΣ
ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΤΙΚΟΝ ΒΑΠΤΙΣΕΩΣ

   Ο υποφαινόμενος εφημέριος της ιεράς Εκκλησίας του Αγίου Γεωργίου, πιστοποιώ δια του παρόντος πιστοποιητικού γράμματος ότι εκ των νομίμων συζύγων Παύλου και (?) Παρτάλ εγεννήθη τη 15 Οκτωβρίου παιδίον άρεν όπερ εβαπτίσθη υπ’ εμού τη 20 Οκτωβρίου κατά τας διατυπώσεις της Ορθοδόξου Ανατολικής Εκκλησίας, ανεδέχθη δ’ αυτό εκ της ιεράς Κολυμβήθρας του Αγίου Γεωργίου ονομάσα Γεώργιον.

Εν Καταχώρ τη 20 Οκτωβρίου 1911

               Οι Μάρτυρες                   Ανάδοχος                    Ο βαπτίσας ιερεύς
                                              Δέσποινα(?) Τζαχάλ      Πατήρ Παύλος (Ιωσηφίδης)


Βάπτιση στο Καρακεβεζήτ


ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ ΚΟΛΩΝΙΑΣ
ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΤΙΚΟΝ ΒΑΠΤΙΣΕΩΣ

   Ο υποφαινόμενος εφημέριος της ιεράς Εκκλησίας του Αγίου Νικολάου, πιστοποιώ δια του παρόντος πιστοποιητικού γράμματος ότι εκ των νομίμων συζύγων Θεοδώρου και Κυριακής Μαυρίδου, εγεννήθη τη 27η Μαρτίου παιδίον θήλυ όπερ εβαπτίσθη υπ’ εμού τη 31η Μαρτίου κατά τας διατυπώσεις της Ορθοδόξου Ανατολικής Εκκλησίας, ανεδέχθη δ’ αυτό εκ της ιεράς Κολυμβήθρας ο Θεόδωρος Κωφίδης ονομάσας αυτήν Αναστασίαν.

Εν Νικοπόλει τη ……. 1923

           Οι Μάρτυρες                             Ανάδοχος                         Ο βαπτίσας ιερεύς
                                                                                                   Πατήρ Γεράσιμος


(Το πιστοποιητικό βαπτίσεως της Αναστασίας Συμεωνίδου,
γιαγιάς τους συνταξιδιώτη μας Χρήστου Πακαταρίδη εκ Καρακεβεζήτ)

Δευτέρα, 7 Φεβρουαρίου 2011

Οι ρίζες μας (Τζανίδης, Τζανής, Τζανοσίδης, Τσανοσίδης, Τζανεσίδης, Τσανασίδης, Τσανουσίδης, Τσονοσίδης, Τζανεκίδης, Τσανικίδης, Τσανίκογλου, Τσανικλόγλου)



Τα στοιχεία προέρχονται από την πρώτη επίσημη απογραφή του ελληνικού κράτους, για τους πρόσφυγες που εγκαταστάθηκαν σε αγροτικές περιοχές. Αυτή η απογραφή του 1928, καταγράφει τους αρχηγούς οικογενειών και έχει μεγάλο ενδιαφέρον γιατί τα στοιχεία τους τα δίνουν οι ίδιοι, όπως τα γνωρίζουν αυτοί.


Τζανίδης ή Τζανοσίδης (Τζανάτον) Στέφανος του Παρασκευά. Δήλωση καταγωγής από Κηράτς Κολωνίας. Εγκατάσταση στα Κασσιτερά Σαπών Ροδόπης. Γραφείο Εποικισμού Κομοτηνής.

Τζανής ή Πετρίδης Εμμανουήλ του Γρηγορίου. Δήλωση καταγωγής από Ασαρτζούκ Κολωνίας. Εγκατάσταση στον Αμυγδαλεώνα Καβάλας (πρώην Μπαντέμ-τσιφλίκ) και για λίγα χρόνια στο Σκοπό Καβάλας (πρώην Μουρατλή). Γραφείο Εποικισμού Καβάλας.

Τζανίδης Κυριάκος (Πετράντων) του Παρασκευά. Δήλωση καταγωγής από Καταχώρ και Κηράτς Κολωνίας. Εγκατάσταση στην Ευκαρπία Κιλκίς (πρώην Γραμμάτινα). Γραφείο Εποικισμού Κιλκίς.

Τζανουσίδης Θεόδωρος του Παρασκευά. Δήλωση καταγωγής από Ματζικέρτ Καρς. Εγκατάσταση στην Πυλαία Φερών Έβρου. Γραφείο Εποικισμού Αλεξανδρούπολης.

Πελαγία και Πρόδρομος Τσαγκαλάντ


Ο πάπος’ιμ (εγεννέθεν σα 1896) και η μάναν’ατ, η λυκογιάγια΄μ η Πελαγία (εγεννέθεν σα 1870).
Τη πάπος’ιμ ο κυρ έτονε ο Αβράαμ Τσαγκαλίδης του Θεοφύλακτου και της Σοφίας Καλτσίδη. Ο αρκοπάπο’μ ο Θεοφύλακτος έτονε το παιδί τη Κωνσταντίνου και της Κυριακής.
Η λυκογιάγια’μ η Πελαγία έτονε του Ιωάννη Αμαραντίδη και της Παρθένας Πετρίδου (αδελφή του Ηλία Πετρίδη, του οποίου ο γιός Ηράκλης Πετρίδης έτονε σα Κασσιτερά Σαπών Ροδόπης).

Οι Τσαγκαλάντ ζούσανε σο Ασαρτζούχ, ση Λίτζασα και κάποιοι σο Κηράτς. Ούσαμε σα 1790 έσανε σην Χερίαινα κι επεκεί ούσαμε σα 1902 σην Γαράσαρην και σην Σεβάστειαν έχτιζαν σχολεία και γιοφύριεσα. Σα 1902 εμέντσαν ατς ντο θέλνε και Γαλτσίδες και Ουστάμπασιδες σο Καρς.

Α στ επαίρεν ο λυκοπάπο’μ ο Αβράαμ την Πελαγίαν, εκάτσανε σην Λίτζασα, ούσαμε που έφυγαν σο Καρς. Εφέκαν και δήβανε σο Μουζιγκέρ, ούσαμε σα 1919, επ’εκεί κατήβανε σο Βατούμ κι επ’εκεί σην Ελλάδαν, σο Τόρμπαλι (Πυλαία Έβρου), Τσαγκαλάντ, Κατικαριδάντ, Ταμουριδάντ, Αμαραντιδάντ, Κυριακιδάντ, Κοντελιδάντ, Μωυσιδάντ, Χουριδάντ, Νικολαϊδάντ, Μουρατιδάντ, Ουρεϊλιδάντ, Καλτσιδάντ, Τσερτικιδάντ και πολλοί άλλ.

Οι Τσαγκαλάντ εγράφκουσανε σην πατρίδαν Τσαγγαλίδης (με δύο γ). Κάποιοι ακόμαν κρατούν’α, τεμετέρ θέλνε κι θέλνε έλλαξαν’α. Αέτς έγραψαν’ατς κι αέτς επέμνεν.

(Από το συνταξιδιώτη μας Τσαγκάλ - Γαράσαρη)

Γαράσαρη - Κωνσταντινούπολη - Ροδόπη


Ο Γεράσιμος Κενανίδης από την Κεϊλούκα,
η γυναίκα του Ευθυμία (Θυμία) Κενανίδου, το γένος Γεωργιάδου από το Αγού-τερε
και τα παιδιά τους Στέργιος (Σέργιος) και Παρθένα (σύζυγος Βασιλείου Ταμουρίδη).
Έφυγαν από την Κεϊλούκα το 1915 και έζησαν στην Κωνσταντινούπολη
μέχρι την ανταλλαγή, το 1924. Η φωτογραφία είναι του 1922-1923,
στο σπίτι τους στο Πέραν (Μπέϊογλου), στη διεύθυνση Τσακμάκ Σοκάκ 2.
Είναι οι πρόγονοι του Νικοπολίτη συνταξιδιώτη μας, Στέλιου Κενανίδη,
από τα Κασσιτερά Σαπών Ροδόπης.

Κεντρική Αστική Σχολή Νικοπόλεως - 1913


Στη φωτογραφία οι Σάββας Παπαδόπουλος, Ιορδάνης Ιορδανόπουλος,
Χρήστος Κοσμίδης, Γεώργιος Σπαθόπουλος, Ιγνάτιος Συμεωνίδης
και Ηλίας Παπαχριστοδούλου, το έτος 1913,
τελειόφοιτοι της Κεντρικής Αστικής Σχολής Νικοπόλεως.
Μαζί τους ο Διευθυντής της Σχολής, Παντελής Φουρνιάδης.