Νικόπολις - Γαράσαρη - Sebinkarahisar - Susehri.

Σας κάνουν ..κλικ; Καλώς ήρθατε!

Δευτέρα, 3 Οκτωβρίου 2016

Οι Σέβρες, οι ανιστόρητοι και οι Πόντιοι...


   Πάλι τα ίδια... Διαβάζω από χθες διάφορα και ενώ είπα να μην ανακατευτώ, τελικά δεν αντέχω.
   Δεν κρίνω γενικά το ζήτημα των όσων ειπώθηκαν για τη Συνθήκη της Λωζάνης και όσα λέγονται για τη Συνθήκη των Σεβρών.
   Απλά αναφέρομαι σε όλους τους "μέγιστους" Πόντιους πατριώτες, οι οποίοι υπερθεματίζουν υπέρ των Σεβρών, παρασυρόμενοι προφανώς από κάποιους "παντογνώστες" που όλα τα σφάζουν και όλα τα μαχαιρώνουν. (πχ Νίκος Λυγερός, αυτός που δεν είχε άλλη δουλειά να κάνει και πήγε να μετρήσει το IQ του).

   Όσοι λοιπόν Πόντιοι μιλάνε για τις Σέβρες, ξέρουν οτι μ` αυτή τη Συνθήκη (ουσιαστικά απόφαση του τότε Αμερικανού Προέδρου Wilson), ο γεωγραφικός χώρος που ζούσαν οι Ρωμιοί του Πόντου, δηλαδή οι πρόγονοί μας, μοιραζόταν στα δύο;


   Το ένα κομμάτι το έπαιρνε η Αρμενία (και περιελάμβανε το Κάρς, το Αρνταχάν, τη Ριζούντα, τα Σούρμενα, τον Όφη, τη Γεμουρά, την Τραπεζούντα, τα Πλάτανα, τη Ματσούκα, τη Γαλίαινα, την Άρδασσα, την Αργυρούπολη, τη Σάντα, την Κρώμνη, την Ίμερα, το Κιουρτιούν, την Τόνγια, το Κελκίτ, τη Χερίαινα, την Τρίπολη, την Έσπιε, το Κεσάπ, το Ερζιντζάν, την Παϊπούρτη, τη Θεοδοσιούπολη κλπ κλπ). Και μη μου πει κάποιος για Αρμενοποντιακό κράτος. Αυτό εμφανίστηκε ως σανίδα σωτηρίας ("φύλλο συκής" καλύτερα, για το εθνικό ξεβράκωμα), ύστερα από τη σθεναρή άρνηση των Αρμενίων να δεχθούν ομοσπονδιακή διακυβέρνηση, αλλά μόνο να παραχωρήσουν κάποια τοπικά δικαιώματα (τα οποία είναι σαφές οτι σε λίγο θα εξαφανίζονταν, με την ίδια λογική που ακολούθησαν στις περιοχές του Καρς και του Αρνταχάν έναντι των ημετέρων, μετά την Οκτωβριανή Επανάσταση και ο νοών νοείτω).
   Το δεύτερο κομμάτι έμενε στην πετσοκομμένη Τουρκία (και περιελάμβανε την Κερασούντα, τη Νικόπολη, το Γουρούχ, το Τσάμπασιν, την Πουλαντζάκη, την Οινόη, τα Κοτύωρα, το Κοϊλά-Χισάρ, τη Ζάρα, το Επές, τη Σεβάστεια, Την Έρπαα, τη Νεοκαισάρεια, το Μεσουδιέ, την Αμισό, την Πάφρα, την Αμάσεια, τη Χαψάμανα, την Έπεσα, τη Μερζιφούντα, την Κασταμονή, την Τοκάτη, τη Λαοδικεία, τη Χάβζα, τη Σινώπη, το Βεζίρ-κιοπρού κλπ κλπ κλπ).
Για ποιά Συνθήκη των Σεβρών ως "επιλογή" μιλάνε λοιπόν σήμερα οι "φωτισμένοι" Πόντιοι παντογνώστες των μουχαπετιών και των πανηγυριών;;;
   Ποιά είναι η επιλογή; Να συμπεριλαμβάνονται τα δύο τρίτα του ιστορικού Πόντου σε μια νέα "μικρή" Τουρκία και το υπόλοιπο ένα τρίτο σε μια νέα "μεγάλη" Αρμενία;
   Αυτό ήταν το όραμα των προγόνων μας;

   Κλείνοντας, να σας θυμίσω και κάτι ακόμα. Επειδή στην περιοχή της Τραπεζούντας και της Ματσούκας (για ευνόητους λόγους, που είχαν σχέση με οικονομικά κυρίως συμφέροντα της τότε "ανώτερης" τάξης) η ιδέα της υπαγωγής στο Αρμενικό κράτος άρχισε να υποστηρίζεται θερμά από κάποιους κύκλους (γι` αυτό και οι δημόσιες αντιπαραθέσεις μέσω εφημερίδων, αλλά κυρίως με τους Μητροπολίτες και το Πατριαρχείο), σχεδόν σύσσωμοι οι Ρωμιοί του κεντρικού και δυτικού Πόντου, ξεσηκώθηκαν εναντίον αυτών που αποδέχονταν αυτό το σχέδιο (αφού πλέον είχε χαθεί πολύτιμος χρόνος με την αναποφασιστικότητα και τις λανθασμένες επιλογές και προτεραιότητες της τότε ελλαδικής πολιτικής ηγεσίας).
   Μάλιστα τότε, σε παναμερικανικό συνέδριο συλλόγων εκ Πόντου που πραγματοποιήθηκε στις ΗΠΑ, ειπώθηκαν βαριές κουβέντες. Ένας αντιπρόσωπος από τη Νικόπολη, απευθυνόμενος στους Τραπεζουντίους και ιδιαίτερα σε κάποιους Ματσουκαίους (που τότε υπάγονταν στη Μητρόπολη Ροδοπόλεως) οι οποίοι ήταν ένθερμοι υποστηρικτές της ένταξης στο Αρμενικό Κράτος, τους είπε το εξής:
   "Εάν εσείς συμπατριώτες Ροδοπολίτες αποφασίσατε να Αρμενέψετε, από εμάς είστε ελεύθεροι και να Τουρκέψετε ακόμα"...
   Όποιος γνωρίζει λίγα βασικά πράγματα από την ιστορία των προγόνων μας, την ουσιαστική σημασία των όρων "Τούρκεψαν" και "Αρμένεψαν" στο πέρασμα των αιώνων και την πραγματικότητα για τις σχέσεις και τον ανταγωνισμό των εθνοτήτων στο πλαίσιο της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας, αλλά και τις κατά καιρούς συμφεροντολογικές και αμοραλιστικές εντάξεις και αυτοπροσδιορισμούς σε θρησκείες και πληθυσμιακές ομάδες, μπορεί να καταλάβει πόσο ανόητα ακούγονται όλα αυτά σήμερα. Ειδικά όταν εκστομίζονται από, υποτίθεται, υπεύθυνα και επίσημα χείλη ηγετών ή εκκολαπτόμενων ηγετίσκων και ταγών του "πεφωτισμένου οργανωμένου χώρου" (`μώ την πίστη τ` και το θάμα τ`) και πολυπράγμονες wannabe "αυτοκράτορες" των Ποντίων (με κόμματα, με ομάδες, με κανάλια, με εφημερίδες, με ομοσπονδίες και συνομοσπονδίες, με "προσκυνήματα", με κολαούζους, με παρατρεχάμενους, με "ιπποκόμους" κλπ κλπ κλπ).

   Κουνήστε λίγο το κεφάλι σας να φύγει η ζαλούρα, ανοίξτε κανένα βιβλίο να ξεστραβωθείτε, ξεβουλώστε τ` αυτιά σας για να ακούτε και κάτι περισσότερο από ομάλια, τας και γαϊτέδας, σταματήστε να πέφτετε θύματα του κάθε σκιτζή που βρίσκει χώρο να γίνει γνωστός και να πουλήσει βιβλία, ομιλίες, μούρη και λεζάντα στους Πόντιους και αν πάλι θέλετε και σας αρέσουν όσα προέβλεπε για τον ιστορικό Πόντο η Συνθήκη των Σεβρών (μόνο για τον Πόντο μιλάω, όχι για τις υπόλοιπες περιοχές), τότε μπορώ κι εγώ να επαναλάβω:

   "Αγαπητοί συμπατριώτες (που λέει ο λόγος δηλαδή), από μένα είστε ελεύθεροι να "Αρμενέψετε" και να "Τουρκέψετε" και να "Γκιουρτσέψετε" και να "Κουρδέψετε" και ό,τι θέλετε να κάνετε.
   Ας λένε ό,τι θέλουν οι Αρμενάντ` και οι Κιούρτοι και ας παλεύουν για τα δικά τους συμφέροντα (που όμως περιλαμβάνουν και τη δική μου πατρίδα).
   Εγώ θα παραμείνω Ρωμιός του Πόντου, πιστός στην πορεία και την επιμονή των προγόνων μου για αιώνες στη Ρωμανία".

   Και ο Θεόν ας ευτάει ντο θέλ` ατός και ντο έν` το καλόν για την ράτσαν και το έθνος εμούν...

Νίκος Πετρίδης
(Και οι διαγραφές φιλίας από τους "τουρίστες" ελεύθερα. Να με βγάλετε κι από τον κόπο...)

ΥΓ: Η φωτογραφία που συνοδεύει το κείμενο, πιθανότατα είναι η παλαιότερη (1873) που παρουσιάζει αντρική φορεσιά των νοτιοανατολικών περιοχών του Ευξείνου Πόντου (παραλιακών και κυρίως ηπειρωτικών), με τη χαρακτηριστική και προαιώνια "κουκούλα" των λαών της ευρύτερης περιοχής γύρω από τον Καύκασο.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου